دستگیری پسری که مادرش را به خاطر سرزنش دیگران به قتل رساند + عکس موبایل قاپ حرفه‌ای در مشهد به دام افتاد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دستگیری ۱۱ سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد ۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟ انجام مشاوره‌ ژنتیک در مرحله‌ پیش‌ از ازدواج، به همه‌ زوجین توصیه می‌شود درباره لطفعلی خان زند از تاج گذاری تا مرگ | یک تراژدی خون بار در چهار پرده یکی از راه‌های سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شد آیا ضعف در برقراری ارتباط با دیگران سبب جذب همزیستی با حیوانات می­ شود؟ آداب سفر در فصل گرما جزئیات شهریه مدارس؛ شروع از ۱۰ میلیون تومان | شهریه ۲۵ درصد مدارس بالای ۳۰ میلیون تومان ابتلا به کیست مویی در بین مردان شیوع بیشتری دارد  روایت سرزده از اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | رد خون انتشار نمرات دروس تصحیح شده امتحانات نهایی پایه دوازدهم از امروز (۱۶ تیر ۱۴۰۳) جزئیات پیش‌فروش بلیت‌های بازگشت زائران اربعین از مرزهای باشماق، خسروی و تمرچین با اجرای متناسب‌سازی، حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟ رتبه صعودی خانم‌های ایرانی در استفاده از لوازم آرایشی و چرایی آن | دفتر نقاشی‌هایی که راه می‌روند نگاهی به حوادث بهار سال ۱۴۰۳ به روایت آمار سازمان آتش نشانی مشهد ۵۶ درصد حجاج و عوامل به ایران منتقل شدند | جان باختن ۲۷ زائر ایرانی در عربستان ترافیک سنگین در ملک‌آباد، استقلال و تقاطع گاز | تصادف دو موتورسیکلت با یکدیگر، جان یک راکب را گرفت (۱۶ تیر ۱۴۰۳) آغاز ثبت نام متقاضیان زیارت اربعین از یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ + آدرس سامانه
سرخط خبرها

۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟

  • کد خبر: ۲۳۷۶۲۵
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟
تحقیقات نشان داده که که فرو خوردن بغض و گریعه نکردن، ارتباط مستقیمی با افزایش فشارخون، بروز یا تشدید اختلالات قلبی و عروقی، ترشح هورمون کورتیزول و افزایش استرس، ضعف سیستم ایمنی، تشدید سردرد‌های میگرنی، بروز مشکلات گوارشی مثل زخم معده، سندروم روده تحریک‌پذیر و سوءهاضمه و به هم خوردن الگوی خواب دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، ممکن است فکر کنید گریه کردن جز این که نشانه ضعف به حساب می‌آید، هیچ فایده‌ای ندارد، اما گریه کردن گاهی می‌تواند به اندازه چند جلسه تراپی سودمند باشد. برای خیلی از ما پیش آمده که بعد از گریه کردن احساس بهتری پیدا کردیم و توانستیم دوباره به فعالیت‌های روزانه خود برسیم.

به گفته روانشناسان، گریه کردن یک واکنش احساسی مفید در برابر ناملایمات و استرس‌ها است که سطح استرس و اضطراب را در بدن تعدیل می‌کند و در تسکین غم و کاهش تنش‌ها نقش بسیار موثری دارد.

نتایج تحقیقات نشان داده که فرو خوردن بغض و بروز ندادن احساسات، ارتباط مستقیمی با افزایش فشارخون، بروز یا تشدید اختلالات قلبی و عروقی، ترشح هورمون کورتیزول و افزایش استرس، ضعف سیستم ایمنی، تشدید سردرد‌های میگرنی، بروز مشکلات گوارشی مثل زخم معده، سندروم روده تحریک‌پذیر و حتی سوءهاضمه و به هم خوردن الگوی خواب دارد.

البته گریه زیاد و مداوم نیز جز آسیب چیزی برای فرد ندارد. اگر گریه به صورت مداوم و بدون علت تکرار شود، نه تنها باعث سلامت جسم و روان فرد نمی‌شود، بلکه ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر مانند افسردگی یا اضطراب باشد که نیاز به بررسی و درمان دارد.

۱۰ فایده گریه کردن

روانشناسان می‌گویند فواید «گریه کردن» کمتر از فواید «خندیدن» است، اما اگر فرد جلوی اشک‌های خود را بگیرد و هیچ وقت به خود اجازه گریه کردن ندهد، به سلامت روحی خود آسیب رسانده است. در این گزارش ۱۰ فایده مهم جسمی و روانیِ گریه کردن را عنوان می‌کنیم.

تخلیه احساسی: گریه کردن به شما کمک می‌کند تا احساسات سرکوب‌شده و انباشته‌شده را تخلیه کنید. این تخلیه می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

کاهش استرس: گریه کردن باعث تولید هورمون‌های آرامش‌بخش مانند اکسی‌توسین و اندورفین می‌شود که می‌توانند به کاهش استرس و ایجاد احساس آرامش کمک کنند.

بهبود حالات روحی: بعد از گریه کردن، بسیاری از افراد احساس بهتری پیدا می‌کنند. چون گریه به تخلیه احساسات منفی کمک می‌کند و باعث می‌شود که فرد اصطلاحا سبک شود.

جذب کمک و حمایت عاطفی: گریه می‌تواند به دیگران نشان دهد که شما نیاز به حمایت دارید همین می‌تواند به تقویت روابط اجتماعی و حمایت‌های عاطفی منجر شود.

پاک‌سازی چشم‌ها: گریه کردن به پاکسازی چشم‌ها از مواد تحریک‌کننده و ذرات خارجی کمک می‌کند و تا حدی به سلامت چشم‌ها کمک می‌کند.

تسکین درد‌های جسمی: گریه کردن باعث تولید هورمون‌های تسکین‌دهنده درد می‌شود و می‌تواند به کاهش درد‌های جسمی هم کمک کند.

تنظیم عواطف: گریه به شما کمک می‌کند تا عواطف خود را بهتر بشناسید و با آنها کنار بیایید. این موضوع می‌تواند به بهبود سلامت روانی شما کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که گریه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و درنتیجه به سلامت جسم کمک کند.

کاهش فشار خون: گریه کردن - البته به اندازه - می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند؛ که همین نیز به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

کمک به خواب بهتر: بعد از گریه کردن، بسیاری از افراد احساس آرامش می‌کنند و می‌توانند خواب بهتر و باکیفیت‌تری را تجربه کنند.

گریه زیاد هم خوب نیست

در مقایسه با زنان، مردان کمتر از ابزار گریه برای کاهش تنش‌های روحی و روانی خود استفاده می‌کنند و دلیل آن، عرفِ حاکم بر خیلی از جوامع است که مرد را همیشه نماد اقتدار نشان داده و گریه برای مرد همیشه نمادی از ضعف بوده است.

از سوی دیگر، گریه کردن مداوم و پرتکرار نیز علامت خوبی نیست و نه تنها فایده‌ای برای سلامت ندارد، بلکه آسیب‌زا است. خستگی چشم‌ها، خشکی چشم‌ها، سردرد‌های شدید، کم‌آب شدن بدن، پف کردن پلک‌ها و تورم صورت تنها بخشی از مضرات گریه مداوم برای جسم است. گریه زیاد همچنین روح و روان فرد را نیز درگیر می‌کند. به گفته متخصصان، گریه مداوم و زیاد می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد یا به آن دامن بزند. افرادی که مداوم گریه می‌کنند، همچنین ممکن است دچار اضطراب شدید باشند. این حالت می‌تواند باعث تشدید علائم اضطراب و ایجاد چرخه‌ای معیوب از استرس و گریه شود. کاهش عزت نفس و احساس بی‌ارزشی، یکی دیگر از تبعات گریه‌های بی‌دلیل و مکرر است. گریه زیاد همچنین می‌تواند به اختلالات خواب منجر شود؛ اختلالاتی مثل بی‌خوابی یا داشتن خواب آشفته.

گریه‌های مکرر آسیب‌های اجتماعی متعددی هم در پی دارد که انزوای اجتماعی، یکی از آنها محسوب می‌شود. درواقع گریه مداوم ممکن است باعث شود فرد از جمع‌ها و فعالیت‌های اجتماعی کناره‌گیری کند و در خود فرو برود. این مساله می‌تواند روابط فرد با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد.

درست است که گریه می‌تواند مفید و تسکین‌دهنده باشد، اما گریه مداوم و پرتکرار نیازمند توجه جدی است؛ بنابراین اگر شما به خاطر خوب پیش نرفتن زندگی شخصی‌تان ساعت‌های زیادی را در طول روز، به گریه کردن و اشک ریختن اختصاص می‌دهید، یا اگر در اطراف خود کسی را می‌شناسید که به طور مداوم گریه می‌کند و این وضعیت بر زندگی روزمره او تأثیر منفی گذاشته، بهتر است دست از این کار بردارید و هرچه زودتر از یک متخصص کمک بگیرید تا راهی برای پایان این وضعیت پیدا کند.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->